Ademcoach

Over Vincent

Mijn naam is Vincent Spoeltman en ik ben geboren in 1984. Na mijn middelbare school en de universiteit heb ik klassiek zang en koordirectie gestudeerd aan het conservatorium en ben naast het ademwerk actief in de muziek. Mijn opleiding tot ademcoach heb ik gevolgd bij Holos in Utrecht. Daarnaast volg ik nu nog de opleiding tot instructeur in de Wim Hof Methode aan de Wim Hof Academy. In mijn eigen praktijk coach ik mensen individueel via bewust verbonden ademsessies. Daarnaast organiseer ik regelmatig ademcirkels en weekenden rondom ademwerk.

Mijn weg naar het ademwerk:

Toen ik in de winter van 2012 de diagnose Colitis Ulcerosa (chronische darmontsteking) kreeg betekende dat het einde van het leven zoals ik het tot dan toe kende. De enige weg om de ziekte tegen te gaan leek die van zware medicatie, regelmatig ziekenhuisbezoek en een mogelijke operatie. Na dit traject een aantal jaar bewandeld te hebben was het voor mij klaar! Ergens in mijn systeem was er een disbalans waar de medische wetenschap de oorsprong niet van kende. Zo begon mijn holistische zoektocht.

Via reiki herstelde ik mijn energetische balans. Door sporten, gezonde voeding en periodiek vasten mijn fysieke. En via de Wim Hof Methode, yoga en diverse vormen van ademwerk ervaarde ik een sterke relatie tussen mijn emotionele en fysieke gezondheid. Daarin heb ik een bijzondere transformatie doorgemaakt.

Sinds de zomer van 2017 ben ik klachtenvrij en ik voel me zonder enige vorm van medicatie kerngezond! Door mijn reis voel ik een sterke drive om andere mensen te helpen op hun weg naar een krachtig, gezond en gelukkig leven. De levenskracht van de adem is hierin heel belangrijk.

Mijn opleiding tot (holistisch) ademcoach heb ik gevolgd bij Holos in Utrecht. Daarnaast heb ik de Wim Hof Academy gedaan en ben nu gecertificeerd Wim Hof Instructeur. In mijn eigen praktijk coach ik mensen individueel via bewust verbonden ademsessies. Daarnaast organiseer ik regelmatig ademcirkels en weekenden rondom ademwerk.

Holistische benadering

De adem is er altijd en daarmee een directe spiegel van onze bewuste en onbewuste patronen. Holistisch gezien gaan we ervan uit dat lichaam en geest één zijn. Emoties en gedachtes beïnvloeden het lichaam, en je lichaam en ademhaling bevatten informatie over je innerlijke beleving. In hoe je ademt zit veel informatie over wat er hier-en-nu in je leeft. Dat maakt de adem tot zo’n krachtig middel om mee te werken. Het biedt ruimte aan dat wat vastgezet is in ons systeem. Al vanaf onze kindertijd stokt de adem op het moment dat er iets gebeurd wat op dat moment te heftig is om bij aanwezig te blijven. Door je eigen ademhaling te volgen naar binnen maak je de keuze om bewust aanwezig te zijn bij wat er van binnen leeft. Ook als het gaat om vastgezette emoties en trauma’s uit het verleden.

De maatschappij waarin we nu leven vraagt vooral veel van ons denken. Hoe we ons lichaam ervaren en wat we daarin emotioneel en fysiek voelen krijgt vaak weinig aandacht. Via ademwerk kun je een bewustwordingsproces aangaan waarin je leert te luisteren naar de taal van je lichaam en adem. Daarmee kun je voorkomen dat je uit balans raakt waardoor er fysieke of psychische klachten ontstaan. Of wanneer deze klachten er al zijn de balans weer herstellen. In dit proces geef je ruimte aan wat gevoeld en gezien wil worden.

Anatomie/fysiologie

De cellen in je lichaam functioneren pas als ze zuurstof krijgen. Je adem en je bloedsomloop zorgen hiervoor. Je bloedsomloop zorgt ervoor dat de ingeademde zuurstof (en vitamines en mineralen) in je cellen terecht komen. En tegelijkertijd heeft het een belangrijke functie in de afvoer van afvalstoffen. Deze komen via je bloedsomloop terecht in je longen om vervolgens met de uitademing afgevoerd te worden. Koolstofdioxide (CO2) is hierin de belangrijkste. Om het zuur-base-evenwicht in balans te houden in het belangrijk om het CO2 (is zuur) af te voeren. Uitademen (loslaten) is dus net zo belangrijk als inademen (aannemen).

Om te kunnen ademen maak je gebruik van verschillende spieren. De belangrijkste ademhalingsspier is de middenrifspier. Deze scheidt de borstholte van de buikholte en is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de lucht die in de longen ingeademd wordt (idealiter). De longen zitten met hun buitenste vliezen aan het middenrif vast. Deze spier is koepelvormig.  Tijdens de inademing trekt het middenrif samen en beweegt naar beneden waardoor hij vlak wordt. De buik zet dan uit om ruimte te maken voor je organen. De druk in de borstholte wordt hierdoor verlaagd waardoor de lucht via de mond en/of neus de longen ingezogen wordt. Bij een middenrifademhaling worden de organen en weefsels in de buik gemasseerd en worden lymfeklieren gestimuleerd. Dit bevordert de verwerking van afvalstoffen in het lichaam.

Veel mensen maken echter geen (of weinig) gebruik van het middenrif als ze ademhalen. In plaats daarvan maken ze grotendeels gebruik van tussenribspieren of zelfs rugspieren waardoor de ademhaling onvolledig is en hoog zit. Een te hoge ademhaling wordt vaak veroorzaakt door (te)veel stress. Tegelijkertijd leidt een te hoge ademhaling op zichzelf ook weer tot (extra) stress in het lichaam. Een vicieuze cirkel dus, waardoor je in een negatieve spiraal terecht komt die niet goed is voor je emotionele en fysieke gezondheid. Bij een te hoge ademhaling is het middenrif vaak strak of gespannen, wat meestal ook vaak een teken is van stress en (onbewuste) angst.